.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تکمیلی/ بیانیه هفدهم میرحسین موسوی

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی ، مهندس ميرحسين موسوي با انتشار بيانيه اي ديدگاه هاي خود درباره مسائل روز و آنچه به وي نسبت داده شده است را به صورت شفاف اعلام كرد .

اين بيانيه كه صبح ديروز 11 ديماه و با عبارت « السلام عليك يا اباعبدالله اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم و وال لمن والاكم و عاد لمن عاداكم فياليتني كنت معكم فافوزا فوزا عظيما » منتشر شد حاوي نقطه نظرهاي ميرحسين موسوي درباره وقايع عاشورا عشق و سرسپردگي به امام حسين عليه السلام انقلاب نظام اسلامي و قانون اساسي جمهوري اسلامي و ابراز نفرت نسبت به آمريكا انگليس و ساير قدرت هاي استعماري و استكباري و گروهك هاي وابسته به ويژه گروهك منافقين و همراه با راه حل هائي است .

وي در اين بيانيه تاكيد كرد : « براي مراسم عاشوراي حسيني عليرغم درخواستهاي فراوان نه جناب حجت الاسلام والمسلمين كروبي اطلاعيه دادند و نه حجت الاسلام والمسلمين خاتمي اطلاعيه صادر كردند و نه بنده و دوستانم . با اين وصف يك بار ديگر مردمي خداجوي به صحنه آمدند و نشان دادندكه شبكه هاي وسيع اجتماعي و مدني كه در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خودجوش شكل گرفته است منتظر اطلاعيه و بيانيه نمي مانند. »

وي در اين بيانيه با انتقاد از صدا و سيما به خاطر برخورد يكطرفه با وقايع و بازتاب ندادن جنبه هاي عطوفت آميز مردم و نيروهاي انتظامي و بسيجي نسبت به يكديگر كه مي توانست به تلطيف فضاي سياسي كشور كمك كند از بعضي سخنرانان به خاطر ترويج خشونت انتقاد كرد و افزود : « گوساله و بزغاله خواندن بخش عظيمي از جامعه و خس و خاشاك ناميدن آنان و مباح كردن خون عزاداران حسيني فاجعه اي است كه هم اكنون توسط افرادي مشخص و صدا و سيما در جامعه رخ داده است . اين چه سخنراني است كه از تريبون دولتي مردم را به جنگ با يكديگر دعوت مي كند و يك عده را حزب الله مي نامد و عده اي ديگر را حزب الشيطان بارها در يك سخنراني كوتاه اعلام مي كند مردم توجه كنيد جنگ است ! آيا اين سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلي نيست »

موسوي افزود : « تهمت بي ديني و همراهي با قدرت هاي بيگانه مستكبر و افراد بدنام و جريان هاي منحوسي چون منافقين به فرض آنكه به حذف فيزيكي تعدادي از خدمتگزاران به اسلام و مردم منتهي شود ناشي از چشم بستن به ماهيت مشكلات ملي كشور است . من به عنوان يك دلسوز مي گويم منافقين با خيانت ها و جنايت هاي خود مرده اند شما براي كسب امتيازهاي جناحي و كينه ورزي آنها را زنده نكنيد. »


ميرحسين موسوي در اين بيانيه با تاكيد بر هويت فكري اسلامي خود تصريح كرد : « من لازم مي دانم قبل از آنكه راه حل خودم را براي خروج از بحران مطرح سازم بر هويت اسلامي و ملي و مخالف سلطه بيگانگان و وفادار به قانون اساسي و جنبش سبز تاكيد نمايم . ما پيروان اباعبدالله الحسين عليه السلام هستيم . ما شيفتگان حريتي هستيم كه مناديش آن امام مظلوم بود. ما پيرو كسي هستيم كه در قلمرو وسيع اسلامي ربودن خلخالي از پاي يك زن را بر نمي تابيد. ما معتقد به تفسير رحماني از اسلام هستيم كه انسانها را يا هم كيش هم مي داند و يا همساناني در خلقت نگاهي كه بر كرامت ذاتي انسان باور دارد و بر نمي تابد كه ضارب او در زندان با غذايي جز شبيه غذاي او نگهداري شود و يا مورد شكنجه و امثال آن قرار گيرد. بنده و دوستان عزيزم كه امروز بسياري از آنها در زندانها محبوس هستند پاي بندان سرسخت استقلال كشور هستيم و از اينكه بازار اسلامي ما تبديل به يك بازار مكاره براي كالاهاي بيگانه شده است رنج مي بريم » .

وي با ابراز انزجار از قدرت استكباري و سلطه گر افزود : « ما نه آمريكايي هستيم و نه انگليسي . تا حال نه كارت تبريكي براي روساي كشورهاي بزرگ فرستاده ايم و نه اميد ياري آنها را داريم و مي دانيم با اصالت قدرت در روابط بين الملل هر كشور به دنبال منافع ملي خود است و ما بيزار از كساني هستيم كه بر عرف و اعتقادات ديني و ملي ملت خود احترام نمي گذارند. و مضحك است كه بما تهمت اهانت به قرآن عاشوراي امام حسين يا پاره كردن عكس حضرت امام قدس سره زده شود. مسلما حرمت شكني اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تاييد ما نيست اما بدترين نوع حرمت شكني را كشتن بندگان بيگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههاي حرام مي دانيم » .

موسوي در پايان اين بيانيه ضمن تشبيه وضعيت امروز كشور به « رودخانه خروشان و عظيمي كه سيلابهاي تند و حوادث گوناگون باعث طغيان و گل آلود شدن آن شده است » افزود : « بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هايي از آب روشن و شيرين به بستر اين رودخانه مي دانم كه بتدريج و طي يك فرآيند تدريجي كيفيت آب و وضع رودخانه را تغيير دهد و نيز اعتقاد دارم كه هنوز دير نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد كه در صورت تدبير و در صورت داشتن يك نگاه احترام آميز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن اين مهم را بانجام برساند » .

وي سپس راه حل هاي پنجگانه مورد نظر خود را ارائه كرد كه اصول آنها عبارتند از اعلام مسئوليت پذيري مستقيم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائيه تدوين قانون شفاف و اعتمادبرانگيز انتخابات آزادي زندانيان آزادي مطبوعات و رسانه ها و به رسميت شناختن حقوق مردم براي اجتماعات قانوني و تشكيل احزاب و تشكل ها.

بازتاب پیشنهادهای 5 گانه میرحسین موسوی در بیانیه جدید

میرحسین موسوی در بیانیه ای با ارائه پیشنهادات مد نظر خود برای برون رفت از شرایط فعلی، حرمت شکنی در روز عاشورا را محکوم کرد.

به گزارش تابناک ، میرحسین موسوی در بیانیه ای با اشاره به حوادث روز عاشورا ضمن انتقاد از برخی برخوردها نوشت: مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تایید ما نیست.

وی در بخش هایی دیگر از این بیانیه تاکید کرد: ما از کسانی که به عرف و اعتقادات دینی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند، بیزاری می جوییم و شعارها و حرکاتی که به صورت افراطی در روز عاشورا انجام شده غیر قابل قبول بوده است.

بنابر این گزارش موسوی همچنین به ارائه 5 پیشنهاد به عنوان راه حل هایی از نگاه خود پرداخته است:

۱- اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت های غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی عملکرد خود باشد. به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد.

۲- تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد. این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه ها تضمین کند و جلوی دخالت های سلیقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد. مجالس اولیه انقلاب می تواند به عنوان الگویی مورد توجه قرار گیرند.

۳- آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها. بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت...

۴- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده جزء ضروریات روند بهبود است. ترس از آزادی مطبوعات باید از بین برود و تجربیات جهانی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. گسترش کانال های ماهواره ای و اهمیت یافتن آنها و تاثیرگذاری قاطع این رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش های قدیمی و محدودیت صدا و سیما را می رساند.... آیا زمان آن نرسیده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نیروهای خلاق جامعه، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفایی خلاقیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانیم؟

۵- برسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل ها و پایبندی به اصل ۲۷ قانون اساسی. اقدام در این زمینه که می تواند با درایت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گیرد در طول چند ماه می تواند فضایی توام با دوستی و محبت ملی را جایگزین درگیری ها نماید.

وی در پایان آورده است: تاکید کرده ضرورتی ندارد همه بندها با هم شروع شود اما مشاهده عزم در این راه بروشنی افق کمک خواهد کرد.

همچنین سایت فردا در این رابطه آورده است:

میرحسین موسوی در بخشی دیگر از بیانیه خود در مورد منافقین می‌آورد:«من به عنوان یک دلسوز می گویم منافقین با خیانت ها و جنایت های خود مرده اند... آنها را زنده نکنید.»

خبرگزاری دولتی برنا نیز به بخش هایی از بیانیه میرحسین موسوی اشاره کرده است. این خبرگزاری نوشته است:

"عزاداران حسینی در این روز مقدس حسین حسین گویان به صورت مسالمت آمیز و بدون شعارهای تند روانه میدانها و مسیرهایی شدند که خود انتخاب کرده بودند."

"اگر صدا و سیما یک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطیف فضا و نزدیک کردن مردم به همدیگر گوشه ای از این صحنه ها را نشان دهد."

"بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد."

"ما نه آمریکایی هستیم و نه انگلیسی. تا حال نه کارت تبریکی برای روسای کشورهای بزرگ فرستاده ایم و نه امید یاری آنها را داریم. "

به نوشته برنا ، میرحسین موسوی همچنین از سخنان آیت الله علم الهدی در میدان انقلاب انتقاد و در بیانیه خود آورده است: "این چه سخنرانی است که از تریبون دولتی مردم را به جنگ با یکدیگر دعوت می کند و یک عده را حزب الله می نامد و عده ای دیگر را حزب الشیطان؟ بارها در یک سخنرانی کوتاه اعلام می کند مردم توجه کنید جنگ است! آیا این سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلی نیست؟"


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.